Datadrevet forretning 2023
Dato:
23/3 2023
Sted:
Søborg
Pris:
0 kr / 2.495 kr.
Fra skåltaler til praksis: Gør din forretning datadreven
Virksomheder genererer kæmpe mængder af information, og data omtaltes konstant som det nye guld, der kunne bruges til at høste ny indsigt og viden. Men for det meste er det blevet ved snakken – indtil nu.
På denne konference vil du møde et udvalg af de stadig flere virksomheder, der har fokuseret indsatsen for at samle, organisere, analysere og handle på data til gavn; de såkaldt datadrevne virksomheder.
Gennem inspirerende oplæg fra personer, der – på egne eller andres vegne – har formået at udnytte data til at sikre en kant til konkurrenterne, bliver du inspireret til, hvordan din organisation kan lykkes med at høste gevinsterne gennem målrettet investering i databaseret innovation og udvikling og om, hvordan man i praksis spotter potentialet i og værdien af data.
Det har de blandt andet gjort gennem systematisk høst, kontinuerlig analyse og i nogle tilfælde endda automatiseret handlen på data om bl.a. kunder og deres adfærd, konkurrenter, medarbejdere, markeder, produktanvendelse, vedligehold og service. Kort sagt ved at sætte viden om forretningsrelevante forhold i system og udnytte det til at forbedre produkter, rentabilitet, produktivitet og værdiskabelse.
Se program
Program:
09:00
Velkomst
Moderator:
Lars Jacobsen
,
Chefredaktør og moderator
,
Computerworld
Chefredaktør for Computerworld siden 2013. Har i over 20 år beskæftiget sig med samspillet mellem teknologi, forretning og samfund som taler, moderator, journalist og podcastvært. Medlem af juryen for Årets CIO og er initiativtager og jurymedlem til den nystiftede pris som Årets CISO.
09:05
IoT – et trin af gangen
I nær fremtid har alle produkter et digitalt liv på Internettet tilsvarende os mennesker. Når produkter er koblet på Internettet opstår der mange nye muligheder - eksempelvis løbende at få viden om kundernes faktiske brug af produkterne.
Denne bevægelse betegnes som Internet of Things (IoT) eller på dansk Tingenes Internet. Mange danske virksomheder er godt på vej med IoT, mens andre står stadig tøvende over for IoT, og har svært ved at overskue, hvordan de kommer i gang med IoT?
Hvilke muligheder giver IoT for virksomheden og dens kunder og hvad er konsekvenserne ved IoT?
Hvilke fordele er der?
Og er der overhovedet ingen ulemper?
I dette indlæg beskrives fire udviklingstrin fra en spæd begyndelse med IoT frem mod fuld implementeret og totalt integreret IoT.
Keynote:
Jan Damsgaard
,
Professor -Institut for Digitalisering
,
CBS
Jan Damsgaard er professor i digitalisering på Copenhagen Business School. Han forsker i digital transformation, platformsøkonomi, disruption, Blockchain samt Internet of Things. Jan er uddannet datalog og har en PhD grad i informationssystemer.
Jan er Digital Vismand udpeget af Akademiet for de Tekniske Videnskaber og medlem af erhvervsstyrelsens styregruppe for SMV:digital. Jan har arbejdet på adskillige universiteter i Danmark og på universiteter i USA, Kina, Australien og Finland. Jan er desuden foredragsholder og laver også mindre konsulentopgaver for private og offentlige virksomheder.
09:35
Rejsen fra datadrevet til informationsdrevet forretning - en fortælling fra en udviklers perspektiv
Mængden, mulighederne og behovene for data er til stadighed voksende.
Vi er over de sidste 10-15 år blevet markant bedre til at tage os af vores data og opfostre dem til at få et godt liv.
…men det kan fortsat blive bedre, og så gør niveauet af datakyndighed at barren hæves endnu højere.
Vi skal også give forretningsområderne mulighed for at tage ejerskab over definitioner og kvalitetskrav af deres dataprodukter.
Jeg vil bl.a. fortælle om hvordan jeg har hjulpet en kunde i det danske C25 indeks med at skabe en proces og arkitektur for dette.
Oplægsholder:
Martin Lindberg Lüttge
,
Director, Data solutions
,
INVIXO Consulting Group A/S
For at din forretning bliver 100% informationsdrevet, er det ikke nok med en Business Intelligence (BI) løsning. Vi er nødt til at sikre, at data-kulturen lever i alle aspekter og processer i din forretning.” Martin har mange års erfaring med BI og BI i samspillet med integrationer. Martin hjælper i dag enterprise kunder med overblik over processen, arkitektur og implementering af data- og integrationsløsninger.
10:20
Derfor er en datastrategi afgørende din virksomheds digitale rejse
Datastrategi er afgørende for den digitale rejse i enhver virksomhed, men det handler om meget mere end blot de tekniske aspekter.
Hvis man for alvor ønsker at skabe en datadrevet organisation, kommer man ikke uden om, at både datastrategien og de efterfølgende aktiviteter skal stå på flere ben – eller ender projektet bare med at vælte som en etbenet skammel.
Det er selvfølgelig essentielt at kende forretningens drivere bag en ønsket datastrategi – hvorfor vil vi overhovedet derhen? – og ikke mindst sikre sammenhængen til virksomhedens vision og supplerende relevante delstrategier.
Men hvor ambitiøs skal man være i sin strategi, og hvordan hvor højt skal man stræbe?
Vi giver et bud på, hvorfor en datastrategi er så vigtig, og hvordan man når hele vejen rundt.
Men udgangspunkt i twoday kapacitys strategimodel gives et bud på, hvordan man kan starte rejsen, og Alberte og Hans Henrik gennemgår nogle af de vigtigste overvejelser.
Som afslutning tager vi temperaturen på deltagernes egne datarejser og datastrategier.
Oplægsholder:
Alberte Jensen
,
Senior Digital Advisor
,
twoday kapacity
Alberte hjælper virksomheder med datastrategi og har særligt fokus på koblingen mellem mennesker, teknologi og forretning. Derudover er hun en del af flere Power BI-projekter, hvor hun i tæt samspil med forretningen bygger datadrevne historier, som understøtter effektive beslutninger.
Oplægsholder:
Hans Henrik Dahl Børgesen
,
Senior Lead Digital Advisor
,
twoday kapacity
Hans Henrik er lead konsulent i twoday kapacitys Digital Strategy team og har tæt på 20 års erfaring fra databranchen.
Han har i roller som Rådgivnings Direktør, Arkitektur Chef og Rådgivningskonsulent arbejdet med strategier og innovation omkring data i en lang række både offentlige og private virksomheder.
11:25
Hvad betyder det egentlig at være datadrevet, hvad er de centrale elementer og hvordan kommer man i gang?
Mange virksomheder har i dag fokus på etablering af en central dataplatform, da alle er enige om, at data er selve fundamentet for den digitale transformation. Et af målene er at blive datadrevne og dermed bruge data som grundlag for alle beslutninger i en virksomhed.
I dette indlæg vil Senior Director, Jacob Orup Lund præsentere sit syn på, hvad det egentlig betyder at være datadrevet, hvordan karakteren af beslutninger har ændret sig og hvordan det påvirker behovet for at være datadrevet. Endelig skitseret elementerne i at være datadrevet og hvordan man kommer i gang.
Oplægsholder:
Jacob Orup Lund
,
Senior Director, Data & Analytics Transformation
,
NTT DATA
Jacob Orup Lund has worked within the SAP space since 1997, initially within Finance (FI/CO), but for the past 20 years the focus has been on Data & Analytics. As a Senior Director with NTT DATA Business Solutions, Jacob advises clients within all areas of Data & Analytics, but has a special focus on Data Fabric/Data Platform and on designing architectures and governance models for hybrid SAP and Non-SAP Data & Analytics environments.
12:50
Vi kan reducere de stigende parkerings-problemer med data og teknologi
Hvem kender ikke frustrationen ved at cirkle forgæves rundt i byen for at lede efter en p-plads på gaden?
Det er ikke bare irriterende for den enkelte. Det er også et samfundsproblem, når mobiliteten bremses, og forureningen øges.
EasyPark har med deres parkeringsapp i mange år arbejdet med mobilitet og data i samarbejde med kollegaer i mange lande og teknologien kan i fremtiden blive en vigtig medspiller, når de overordnede beslutninger skal træffes for at gøre trafikken mere smidig i byerne.
Keynote:
Bernd Reul
,
Country Director
,
EasyPark Group
13:20
Sådan bruger Københavns lufthavn massevis af data til at optimere dagligdagen
At operere Nordens største lufthavn, en af Danmarks største arbejdspladser over et areal på 12 km2 kræver en masse data. Fra sensorer på skraldespande, ventetider ved check-in og til lokation af vigtigt personale – hør mere om hvordan disse data med flere er hverdagen i Københavns Lufthavne
Keynote:
Kenneth Lindegaard
,
CIO
,
Københavns Lufthavn
Kenneth har mere end 20 års erfaring med udvikling, digitalisering og transformation fra en række forskellige industrier i ind- og udland.
Har det seneste år arbejdet med at forbedrede IT til flytrafikken kom tilbage efter Covid og understøtte de mange aktiviteter på tværs af lufthavnen” til ”Har ansvaret for at IT er klar til at lufthavnens operation fungerer og udviklingen af fremtidens kapabiliteter
Tilmeldingen er lukket
Du kan ikke længere tilmelde dig dette event