Datadrevet forretning 2021: Sæt automatisering og data på den strategiske dagsorden Digitalt event

Dato:
16/6 2021
Sted:
Online
Pris:
Gratis deltagelse

Evnen til at udnytte forretningspotentialet i data vil på mange måder være den udløsende faktor mellem succes og fiasko i de kommende år.

For med korrekt udnyttelse af data kan vi for alvor få kant til konkurrenterne, da der her ligger værdifuld viden om kunder, kundeadfærd, konkurrenter, medarbejdere, markeder, brugen af vores produkter og meget andet, som vi kan udnytte til at forbedre produkter, services og værdiskabelse.

Og med machine learning, kunstig intelligens, chatbots og andre nye teknologier der anvender data, kan vi automatisere store dele af processerne, interaktionerne og arbejdet.

På denne konference gennemgår vi en række succesfulde cases fra virksomheder, der i både det små og store har indtænkt data og digitalisering på nye måder i deres dagligdag, over for kunderne og til at skabe nyt forretning.

Hør blandt andet om:

  • Automatisering kan revolutionere processer og hele virksomheder - både for dem som laver det og de konkurrenter og samarbejdspartnere, der bliver ramt af det.
  • Realtimedata giver mulighed for nye interfaces – men betyder også, at information og data præsenteres via nye interfaces og i nye handlingsorienteret formater.
  • Data, sensorer og software der allerede nu har potentialet til skabe en always on, proaktiv og menneskefri kundeservice.
Fremtidens vindervirksomheder er med andre ord dem, der bedst formår at udnytte deres data internt eller eksternt.

Men som altid er spørgsmålet, hvor der skal sættes ind? Hvor er der størst udbytte af indsatsen? Og hvilke teknologier der gives bedst mening at anvende?

Det handler Datadrevet forretning: Sæt automatisering og data på den strategiske dagsorden om.

Se program

Program:


09:00
Velkomst ved dagens moderator
Lars Jacobsen
Moderator:
Lars Jacobsen
chefredaktør
Computerworld

Lars Jacobsen er chefredaktør på Computerworld. Har arbejdet for Computerworld siden 2006, blandt andet som udviklingschef. Han interesserer sig især for, hvordan teknologi opstår og etableres i virksomheder og samfundet.


09:05
Matas datadrevne kunderejser
Hør hvordan Matas har formået at skabe en digital virksomhed med kunde- og produktdata i centrum, hvor fremtidens digitale motorvej baseret på AI og realtidsdata allerede er taget i brug
Thomas Grane
Oplægsholder:
Thomas Grane
CIO/CHRO, Director of Technology and Organization
Matas A/S

Passionate communicator with a profound interest in People, Technology and business.

With a deep technical background, a strong ability to communicate and a keen sense of business I invest my energy in translating business strategy into IT and HR strategy, transforming the organisation and delivering best of breed IT solutions in a digital World.

Through an attentive and open management style I create commitment, ownership and desire to succeed.


09:30
Virksomheder i dag ser Data og kunstig intelligens i stor skala, som helt centralt i opnåelse af forbedret konkurrenceevne og øget bundlinje i de kommende 3 år.
Data, kunstig intelligens og autiomatisering ændrer på måden vi tilrettelægger arbejdet mellem medarbejdere og IT – på en god måde. De fleste virksomheder ser at det fjerner trivielt arbejde fra medarbejderne og på den måde skaber bedre job indhold med højere værdi.

Vi kigger også på danske eksempler omkring hvordan Data og kunstig intelligens kan forbedre kundeoplevelsen og hvorfor ”AI Explainability” er vigtig for at få succes med kunstig intelligens
Lars Aksel Skibsted
Oplægsholder:
Lars Aksel Skibsted
AI & Automation Leader
IBM

Lars Aksel Skibsted har gennem en årrække haft forskellige ledende stillinger i IT konsulent branchen med fokus på data analyse, Internet of Things, kunstig intelligens, operations hos virksomheder i Danmark, Norden og Europa.
Før det har Lars Aksel en fortid som Supply Chain Manager hos Nestlé og produktions ingeniør hos Akzo Nobel.


09:50
Hvad kan du gøre for at den datadrevne kultur bliver strategisk i din virksomhed?
Thomas Okke Frahm
Keynote:
Thomas Okke Frahm
Managing Partner og Business Advisor I IZARA
Izara A/S

Tidligere Senior Vice President hos Vestas, Chief Information Officer, Senior Vice President hos Nilfisk og
Vice President, Head of Global IT hos Chr. Hansen A/S.


10:10
”Next Best Action”: Sådan designer du en moderne dataplatform, der imødekommer dine kunders behov
I denne session tager vi udgangspunkt i udvalgte kundebehov, og viser hvordan en virksomhed kan løse disse mere præcist ved at anvende data og analytics. Vi vil beskrive begrebet Next Best Action (NBA), og vil ved hjælp af use-cases vise, hvorfor data og analytics på afgørende vis kan levere en medarbejder (m.fl) en meget præcis plan for NBA. Vi redegør på den baggrund for de krav dette stiller til datastruktur og teknologisk platform.

Vi diskuterer:

  • Hvordan du indsamler data i dine eksterne og interne økosystemer, og hvordan du bedst udnytter data og informationen til at tage NBA dine kunder?
  • Hvordan du følger op på dine NBAs så du løbende kan øge præcisionen i kundebetjeningen
  • Hvordan du bygger datastrukturen og etablerer en skalérbar teknologiplatform
  • Hvordan du organiserer arbejdet for mest muligt udbytte
Toke Friborg
Oplægsholder:
Toke Friborg
Group Executive & Managing Director
Solita Danmark

Toke Friborg er direktør i Solita Denmark og Group Executive i Solita Group, et af nordens hurtigst voksende konsulenthuse inden for service design, softwareudvikling, AI & Analytics, og cloud og integrations services management.

Mogens Kristensen
Oplægsholder:
Mogens Kristensen
Senior Business Advisor
Solita Danmark

Mogens Kristensen har mere end 20 års erfaring som direktør med ansvar for compliance, modeller og udvikling af datagrundlag i finanssektoren. Han har blandt andet stået i spidsen for udvikling af IRB-modeller, Next Best Action modeller, Stress test modeller samt finansiel rapportering. I samme forbindelse har Mogens stået i spidsen for udvikling af den bagvedliggende datastruktur og dokumentationen heraf.


10:30
Pause

10:40
Machine Learning og topledelse: Husk kroner og øre i dit næste møde
Forestil dig først, at du og din virksomhed ønsker at komme i gang med data science, men topledelsen har svært ved at begribe et algoritmisk vokabularium. Tænk over hvad der er på den adm. direktørs dagsorden. Skitsér dernæst de økonomiske fordele ved et initiativ, overvej eventuelt en hackaton approach eller en MVP indfaldsvinkel. Sæt machine learning ind i en stærk kommunikativ kontekst. Bum, måske får du følgeskab til et data- og analytics program og du er nu godt på vej til at revolutionere din virksomhed.
Jim Nielsen
Oplægsholder:
Jim Nielsen
Administrerende direktør
Knowit Decision Danmark

Jim Nielsen er adm. direktør i Knowit som er en nordisk konsulentvirksomhed med 3.900 medarbejdere. Jim fungerer som forretningsrådgiver for danske virksomheder inden for digitalisering og data-drevet ledelse og har tidligere været formand for Erhvervsudvalget under Dansk IT ligesom han varetager forskellige bestyrelsesposter.


11:00
Hvordan forbinder du ”The World” til din virksomheds ”Data Backbone”?
“We live in the Data Era” – det er sikkert noget, du har hørt før - og ja vi bruger og producerer data som aldrig før.

Men ”Data verdenen” står aldrig stille, vi kigger fremad i en 5 års periode, hvor Data tilgangen vil eksplodere, hvor nuværende løsninger og ”The Information Highway” ikke vil være i stand til at tage imod, håndtere eller skabe værdi.

Dell Technologies vil gerne inspirere til, hvordan det problem kan løses, samt hvilke muligheder Dell Innovation giver virksomhederne for at styrke deres konkurrenceevne.

Dell Innovation hjælper i dag med løsninger der på simpel vis håndterer:
  • Alle datakilder
  • Applikationer
  • Steder hvor data skabes
  • Integration
  • Massive datamængder – lagring og håndtering
  • Analyse og actions
Alt sammen i real-tid – med det formål at skabe værdi.
Poul Kjeldgaard
Oplægsholder:
Poul Kjeldgaard
Field CTO
Dell Technologies

- Worked at major IT companies like; HP, IBM, Microsoft, Hitachi and joined Dell at the 1. November 2019

- Worked in all aspects in IT; Operation, Applications, Projects, Sales, Thought Leadership, Business Development and now as CTO for Dell Denmark

- Worked with most sectors – Manufacturing, Public, Financial Services, Service Providers – in all sizes


11:20
Udvikling af analyseplatform for DBU - DATA-ANALYSE SKAL STYRKE HERRELANDSHOLDET TIL SOMMERENS EM-SLUTRUNDE
IBM, CogniTech og DBU har indgået et samarbejde om at analysere og visualisere landsholdets kampdata for trænerteamet i DBU. Vi har udviklet en analyseplatform således, at trænerne hurtigt kan finde de afgørende kampsituationer frem, og få dem vist.

Hvor mange indkast har Belgien f.eks. haft på den sidste tredjedel af banen, som har givet målfarlige chancer/mål i de sidste 5 landskampe? Hvem har kastet og hvor er de kastet hen? Og det vil vi have vist videosekvenser af lige nu.

Det kan også være analyse af en spillers afleveringer med fokus på, hvilke afleveringer der fører til farlige chancer eller visning af videosekvenser af de udvalgte afleveringer, der fører til mål indenfor de næste 30 sekunder.
Normalt bruges Cognos Analytics til traditionel Business Intelligence, såsom finansiel analyse/rapportering. Vi viser i dette indlæg, hvordan Cognos Analytics bliver brugt som analyseplatform til en helt anden type løsning.
Rikke Jacobsen
Oplægsholder:
Rikke Jacobsen
CEO & partner
CogniTech A/S

Rikke har arbejdet med dataanalyser og Business Intelligence inden for alle typer brancher siden 1999.
Hun blev i 2020 IBM Analytics Hero og i 2021 IBM Champion.


11:40
Tak for i dag
Lars Jacobsen
Moderator:
Lars Jacobsen
chefredaktør
Computerworld

Lars Jacobsen er chefredaktør på Computerworld. Har arbejdet for Computerworld siden 2006, blandt andet som udviklingschef. Han interesserer sig især for, hvordan teknologi opstår og etableres i virksomheder og samfundet.