Alle vil være mere innovative. Men innovation er svært, rigtigt svært. Måske især i eksisterende virksomheder fyldt med traditioner og faste arbejdsgange.
Det er farligt, for evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation når konkurrenterne bygger bro mellem teknologi, data, kunder, effektive processer og nye ideer.
Derfor har virksomheder som Rambøll, A.P. Møller-Mærsk og DFDS taget udfordringen op og sat innovationen på dagsordenen - og i system.
De virksomheder er blot nogle af eksemplerne på dem som du kan møde, når vi på Digital Innovation Summit sætter fokus på digital innovation.
I løbet af dagen kan du både høre om erfaringer med strategierne og de konkrete værktøjer fra de ansvarlige i virksomhederne - og få det store billede om muligheder og grumme fejltagelser inden for digital innovation.
Samtidig har vi selvfølgelig sørget for en glimrende frokost og sikret dig rig mulighed for at netværke med de øvrige deltagere.
På Digital Innovation Summit får du blandt andet:
Torben Kjær, vinder af Årets CIO 2017 og senior group director for IT, Digital and Innovation hos Rambøll, der fortæller om sit arbejde med at inspirere og coache Rambølls forretningsområder frem mod en mere digital fremtid. Mød Torben Kjær her
Anneli Bartholdy, head of innovation hos DFDS, som giver en indsigt i sine konkrete erfaringer med at anvende værktøjer som hackatons, idé-kampagner, accelerators og scenarie-bygning i Mærsk - og om planerne hos DFDS. Læs mere om Anneli og hackatons hos Mærsk her
Rambølls digitale rejse: Digitalisering, strategi og innovation
Torben Kjær blev kåret som Årets CIO 2017 for sit arbejde i spidsen for Rambølls digitale indsats. Hør Torben fortælle om hvordan en global virksomhed som Rambøll forener digitalisering, strategi og innovation.
Torben Kjær
,
Senior Group Director IT, Digital and Innovation
,
Rambøll
09:45 - 10:25
Amazon Culture of Innovation
Culture is the key enabler for Amazon and Amazon Web Services to innovate in a fast and scalable way. This session will show how that Culture works in practice and how we are Organized for Innovation.
Tuomas Mäkinen
,
head of Enterprise sales, Nordics & Baltics
,
AWS
10:30 - 11:00
Pause
11:00 - 11:40
Innovationskonkurrencen - et ledelsesværktøj til at fremelske din innovationskultur
En førstehåndsfortælling fra store danske og udenlandske virksomheder om, hvordan du som leder kan sætte retning på virksomhedens innovation og samtidig skabe en mere innovativ kultur ved at invitere opstartsverdenen indenfor og lade dine medarbejdere samle sig om højpotentielle forretningsidéer med drømmen om at blive virksomhedens næste ’corporate entrepreneur’.
Jesper Müller-Krogstrup
,
CEO
,
Nosco
11:45 - 12:25
Everything will be digitized
Opbygning af en industri-standardiseret transport- og logistikplatform er grundlag for at transformere industrien digitalt. Den skal designes til at imødegå de unikke og komplekse udfordringer, som knytter sig til håndtering af industrielle data på tværs af fartøjer, terminaler, fysisk landbaseret såvel som digital ejendom. Målet er at skabe en unik og fleksibel platform som basis for de mest udbredte industri-applikationer, API’er og platforme med henblik på at binde forsyningskæden sammen og lade innovation generere økonomisk værdi.
Dainius Kniukšta
,
digital product manager/engagement lead
,
A.P. Moller - Maersk T&L division
12:30 - 13:15
Frokost
13:15 - 13:55
Succesfulde erfaringer med innovationsudvikling
Igennem de seneste fem år har Anneli Bartholdy været en af drivkrafterne bag innovationsudviklingen i A.P. Møller - Mærsk, der er en af Danmarks største virksomheder.
Anneli Bartholdy fortæller om sine konkrete erfaringer med at anvende værktøjer som hackatons, idé-kampagner, accelerators og scenarie-bygning. Hun kommer også med tip til, hvordan du selv kan anvende dem i din organisation.
Samtidig får du indsigt i Anneli Bartholdys strategi for at få sat digital innovation på dagsordenen i hendes nye rolle som head of innovation i DFDS.
Anneli Bartholdy
,
CEO
,
Simply Broken
14:00 - 14:40
Sådan holder etablerede virksomheder sig foran startups i fremtiden
I disse år tales der meget om, at de etablerede firmaer (corporates) vil lide døden, mens iværksættere (startups) vil overtage mange brancher og markeder.
Ifølge den danske iværksætter og bestsellerforfatter Jonathan Løw behøver fremtiden langt fra se sådan ud. Skal de større dinosaurer undgå at dø, kræver det dog, at de sætter langt mere fokus på, hvordan de igennem it og teknologi kan nytænke deres forretningsmodeller og processer.
Studier fra blandt andet Harvard Business Review dokumenterer, at corporates er 1.700 gange så effektive som startups til at få innovation på markedet, når innovationen først er klar. Problemet er, at innovation går alt for langsomt i både mellemstore og store organisationer. De er ifølge Jonathan Løw forandringsparate, men ikke forandringsskabende.
Med afsæt i sine bøger GURUBOGEN og ”The GuruBook” (udkommer foråret 2018 i USA) fortæller Jonathan Løw om, hvordan 150 af verdens førende innovatører og ledere tackler fremtiden. I bliver indført i konkrete og jordnære cases, som I kan lære af. Derudover kommer Jonathan Løw med bud på, hvordan I via lydhørhed og nysgerrighed kan identificere, udvikle og implementere jeres næste iPhone-cashcow.
Jonathan Løw har selv været med til opstarten af fire selskaber og har derudover arbejdet som blandt andet investor og rådgiver i kapitalfonden Accelerace.
Jonathan Løw
,
serie-iværksætter og co-founder af JumpStory
14:45 - 15:00
Pause
15:00 - 15:30
Corporate Garages og Design Thinking – Øg innovationsevnen og hastigheden
Flere og flere virksomheder vælger at lægge en del af deres innovation ud i separate teams eller enheder. Her fokuseres der på at finde det næste der skal skabe vækst og ny forretning i en virkelighed hvor konkurrence kommer fra mange nye ukendte kanter, samtidig med at alt digitaliseres, og customer experience i stigende grad er en afgørende konkurrenceparameter. Kort sagt; nye ting på nye måder.
Hello Great Works, er en strategisk design-virksomhed, der arbejder med at designe digitale produkter og services sammen med virksomheder som Danske Bank, Coop, DFDS, SE, Ørsted med flere. Oplægget fungerer som inspiration, og praktisk erfaring i de setups og processer der bruges for at lykkes med at innovere og designe disse forretningskritiske løsninger. Det handler om at udkomme hurtigt, med et produkt der tager udgangspunkt i menneskelige behov, der kan skabe forretning. Hvordan sætter man sig op, hvorfor og hvad kræver det?
Christian Steen Jensen
,
CCO
,
Hello Great Works
15:35 - 16:00
Det kan vi lære af fejlslagen innovation – eksempler fra Museum of Failure
Alle succesfulde innovationer ligner hinanden – hver eneste fiasko fejler på sin egen fascinerende måde. Historierne bag Museum of Failures mere end 100 genstande udgør et springbræt for udforskning af temaet ”Det kan vi lære af fejlslagen innovation”.
Hovedpunkterne er: Accept af fejl, Forbedret evne til at lære af fejl. Etablering af en psykologisk tryg holdånd, hvor det er helt i orden at tage meningsfulde chancer.