event billede

Datadrevet forretning 2021: Sæt automatisering og data på den strategiske dagsorden Digitalt event

Dato:
23/11 2021
Sted:
Online
Pris:
0 kr / 2.495 kr.

Evnen til at udnytte forretningspotentialet i data vil på mange måder være den udløsende faktor mellem succes og fiasko i de kommende år.

For med korrekt udnyttelse af data kan vi for alvor få kant til konkurrenterne, da der her ligger værdifuld viden om kunder, kundeadfærd, konkurrenter, medarbejdere, markeder, brugen af vores produkter og meget andet, som vi kan udnytte til at forbedre produkter, services og værdiskabelse.

Og med machine learning, kunstig intelligens, chatbots og andre nye teknologier der anvender data, kan vi automatisere store dele af processerne, interaktionerne og arbejdet.

På denne konference gennemgår vi en række succesfulde cases fra virksomheder, der i både det små og store har indtænkt data og digitalisering på nye måder i deres dagligdag, over for kunderne og til at skabe nyt forretning.

Hør blandt andet om:

  • Automatisering kan revolutionere processer og hele virksomheder - både for dem som laver det og de konkurrenter og samarbejdspartnere, der bliver ramt af det.
  • Realtimedata giver mulighed for nye interfaces – men betyder også, at information og data præsenteres via nye interfaces og i nye handlingsorienteret formater.
  • Data, sensorer og software der allerede nu har potentialet til skabe en always on, proaktiv og menneskefri kundeservice.
Fremtidens vindervirksomheder er med andre ord dem, der bedst formår at udnytte deres data internt eller eksternt.

Men som altid er spørgsmålet, hvor der skal sættes ind? Hvor er der størst udbytte af indsatsen? Og hvilke teknologier der giver bedst mening at anvende?

Mød talerne

Jakob Schjoldager

Jakob Schjoldager

redaktør

Computerworld

Per Østergaard Jacobsen

Per Østergaard Jacobsen

Direktør og ekstern lektor

Efficiens.nu og CBS

Benny Lohse

Benny Lohse

Business Unit Director, Data & Analytics

Innofactor A/S

Poul Kjeldgaard

Poul Kjeldgaard

Field CTO

Dell Technologies Danmark

Peter Scharstein

Peter Scharstein

Master Principal Cloud Architect

Oracle

Lars Danielsen

Lars Danielsen

adm. direktør

OBH Rådgivende Ingeniører

Linda Lindborg

Linda Lindborg

Account Executive for Danmark og Norge

Boomi

Se program

Program:


09:00 - 09:05
Velkomst
Jakob Schjoldager
redaktør
Computerworld

09:05 - 09:40
Den digitale transformation
Data og digital transformation fylder meget i virksomhederne. Men hvor er vi egentlig kommet til i de danske virksomheder?

Hvad driver egentlig den digitale transformation og øget anvendelse af data? Er det teknologi eller mindset? Og er det egentligt en ledelsesopgave mere end et IT-projekt?

En række spørgsmål melder sig hurtigt:
- Vigtigheden af data og ny teknologi i det daglige arbejde
- Virksomhedens modenhed ift. digital transformation
- Virksomhedens vigtigste barriere
- Ledernes mindset
- Hvilke organisatoriske mekanismer, der bedst sikrer strategisk brug af (Big) Data?
- Hvordan oplever du (Big) Data i din organisation?

På Datadrevet Forretning kommer jeg med mit bud på disse udfordringer, baseret på interview med en række danske virksomheder.
Per Østergaard Jacobsen
Direktør og ekstern lektor
Efficiens.nu og CBS

09:40 - 10:05
Hvordan får du etableret en dataplatform, som gør dig klar til høste gevinsterne ved automatisering, real-time analytics, machine learning m.m.
Nye brugsscenarier for data skaber et behov for nye evner/kapabiliteter ift. en organisations dataplatform, ofte med nye elementer fra cloud baserede værktøjer.

Mulighederne indenfor real-time analytics (IoT), machine learning og automatisering er mange. Dog bliver den potentielle gevinst ofte undermineret af en dataplatform med mangelfuld datakvalitet, API’er, master data, utidssvarende værktøjer m.m.

Til eksempel har Innofactor, ved hjælp af sensordata, hjulpet et større dansk bryggeri med at optimere produktionsapparatet, sikret en optimal drift i et helt nye kraftværk, også ved hjælp af sensordata, og sikret valide master-data til operationelle processer i en dansk Hi-Fi virksomhed. Alle sammen use-cases, som ikke ville hænge sammen såfremt der ikke var en dataplatform, som understøttede dem med valide sammenhængende data i den rette kontekst.

Hvilke potentielle brugsscenarioer har din virksomhed, og hvordan kommer du i gang?
Benny Lohse
Business Unit Director, Data & Analytics
Innofactor A/S

10:05 - 10:30
“We live in the Data Era” – det er sikkert noget, du har hørt før - og ja vi bruger og producerer data som aldrig før
Men ”data-verdenen” står aldrig stille. Vi kigger fremad i en femårs-periode, hvor data-tilgangen vil eksplodere, hvor nuværende løsninger og ”The Information Highway” ikke vil være i stand til at tage imod, håndtere eller skabe værdi.

Dell Technologies kommer med inspiration til en løsning på dette problem, ligesom vi ser på de muligheder, som Dell Innovation giver virksomhederne for at styrke deres konkurrenceevne.

Dell Innovation hjælper i dag med løsninger, der på simpel vis håndterer:
  • Alle data-kilder.
  • Applikationer.
  • Steder, hvor data skabes.
  • Integration.
  • Massive datamængder – lagring og håndtering.
  • Analyse og actions.
Alt sammen i real-tid – med det formål at skabe værdi.
Poul Kjeldgaard
Field CTO
Dell Technologies Danmark

10:30 - 10:45
Pause

10:45 - 10:50
Velkommen tilbage fra pausen

10:50 - 11:15
Hvorfor skal min virksomhed være datadreven?
Hvad er en datadreven forretning? Det spørgsmål er der nok mange, der stiller sig i danske virksomheder. Der er et væld af tekniske discipliner i forbindelse med at være datadrevet; selve dét, at stille data til rådighed for forretningen i nær realtid, dét at kunne skalere og behandle al den data, der genereres, er noget, der kræver tekniske løsninger. Men for at få værdi ud af dette, og ikke bare ende med at have bygget en integrationsløsning eller sikret, at man kan spore data og håndtere rapportering i forbindelse med f.eks. GDPR, så skal vi ind at se på de forretningsmæssige udfordringer i at skabe en organisation, som er datadrevet.

En datadrevet organisation kræver:
  • fokus fra ledelsen
  • investering i ressourcer, viden og innovation
  • evnen til at kunne stille spørgsmålstegn ved, hvorfor man gør tingene på den måde, man altid har gjort dem.
At skabe en datadrevet organisation kræver, at man ser med nye øjne på tingene og stiller spørgsmål ved den måde, man er organiseret på.

Det er altså en forandring, der skal til. Til gengæld er fordelene ofte meget konkrete i form af øget produktivitet, forhøjet kvalitet og bedre kundeforståelse, samt en hurtigere tid til marked for nye produkter og forandringer i produkter.

Vejen til at blive en datadrevet organisation vil være individuel for den enkelte virksomhed, og jeg vil prøve at illustrere dette gennem forskellige projekter, som jeg har oplevet hos de kunder, jeg arbejder med for Oracle, og som er begyndt deres rejse frem ad denne sti.
Peter Scharstein
Master Principal Cloud Architect
Oracle

11:15 - 11:50
Data bidrager til at bygge fremtiden
OBH Rådgivende Ingeniører rådgiver om alle typer af boliger, og inspicerer i den forbindelse hvert år mere end 15.000 danske boliger.

I 2018 etablerede virksomheden sit første dataprojekt med det formål, at skabe bedre beslutningsgrundlag influeret af indsigter fra sine mange data fra bygningsinspektioner. Pilotprojektet levede op til forventningerne, og OBH har siden revideret virksomhedens samlede forretningsmodel, hvor data i dag spiller en central rolle i forhold til til at styrke værditilbudet til kunderne.

Hør Lars fortælle om det spændende data-projekt, som han i sin daværende rolle var med til at udvikle og som skabte nye forretninger til OBH Gruppen.
Lars Danielsen
adm. direktør
OBH Rådgivende Ingeniører

11:50 - 12:15
At levere integrerede oplevelser i en data-dreven verden
Integrated Experiences løser kombinerede menneskelige arbejdsgange og applikationsintegrations-udfordringer på tværs af systemer. Men, det at levere integrerede oplevelser er meget svært fordi:

  • Den hastige vækst i data bliver hurtigere og hurtigere, som virksomheder gør fremskridt på deres digitale rejse
  • Antallet og variationerne af datakilder er overvældende
  • Automation og organisering af forskellige forretningsproces-forløb er udfordrende
  • Integration og sammenhæng mellem forskellige applikationer er kompleks og kan involvere cloudbaserede og lokale applikationer.
I dette indlæg kan du høre Linda Lindborg diskutere hvordan Boomis Integration Platform Atomsphere kan hjælpe dig med at låse op for dine data, og dermed levere integrerede oplevelser til dine kunder, hurtigt og agilt.
Linda Lindborg
Account Executive for Danmark og Norge
Boomi

12:15 - 12:15
Opsummering og tak for i dag
Jakob Schjoldager
redaktør
Computerworld
Det får du ud af det
  • Overblik over hvilke teknologier der giver bedst mening at anvende.
  • Hvor du kan opnå størst udbytte af dine indsatser.
  • Lær hvordan du udnytter eksisterende data som en konkurrence fordel
  • Hør Lars fortælle om det spændende data-projekt, han var med til at udvikle og som skabte nye forretninger til OBH Gruppen.