Hvad er en datadreven forretning? Det spørgsmål er der nok mange, der stiller sig i danske virksomheder. Der er et væld af tekniske discipliner i forbindelse med at være datadrevet; selve dét, at stille data til rådighed for forretningen i nær realtid, dét at kunne skalere og behandle al den data, der genereres, er noget, der kræver tekniske løsninger. Men for at få værdi ud af dette, og ikke bare ende med at have bygget en integrationsløsning eller sikret, at man kan spore data og håndtere rapportering i forbindelse med f.eks. GDPR, så skal vi ind at se på de forretningsmæssige udfordringer i at skabe en organisation, som er datadrevet.
En datadrevet organisation kræver:
- fokus fra ledelsen
- investering i ressourcer, viden og innovation
- evnen til at kunne stille spørgsmålstegn ved, hvorfor man gør tingene på den måde, man altid har gjort dem.
At skabe en datadrevet organisation kræver, at man ser med nye øjne på tingene og stiller spørgsmål ved den måde, man er organiseret på.
Det er altså en forandring, der skal til. Til gengæld er fordelene ofte meget konkrete i form af øget produktivitet, forhøjet kvalitet og bedre kundeforståelse, samt en hurtigere tid til marked for nye produkter og forandringer i produkter.
Vejen til at blive en datadrevet organisation vil være individuel for den enkelte virksomhed, og jeg vil prøve at illustrere dette gennem forskellige projekter, som jeg har oplevet hos de kunder, jeg arbejder med for Oracle, og som er begyndt deres rejse frem ad denne sti.