Program:


09:00
Velkomst
Jakob Schjoldager
Moderator:
Jakob Schjoldager
redaktør
Computerworld

Jakob Schjoldager er erhvervs- og ledelsesredaktør på Computerworld, og skriver til dagligt om virksomheders it-strategier og danske CIO’ers arbejde. Jakob har tidligere også været sikkerhedsredaktør på Computerworld.


09:05
Den digitale transformation
Data og digital transformation fylder meget i virksomhederne. Men hvor er vi egentlig kommet til i de danske virksomheder?

Hvad driver egentlig den digitale transformation og øget anvendelse af data? Er det teknologi eller mindset? Og er det egentligt en ledelsesopgave mere end et IT-projekt?

En række spørgsmål melder sig hurtigt:
- Vigtigheden af data og ny teknologi i det daglige arbejde
- Virksomhedens modenhed ift. digital transformation
- Virksomhedens vigtigste barriere
- Ledernes mindset
- Hvilke organisatoriske mekanismer, der bedst sikrer strategisk brug af (Big) Data?
- Hvordan oplever du (Big) Data i din organisation?

På Datadrevet Forretning kommer jeg med mit bud på disse udfordringer, baseret på interview med en række danske virksomheder.
Per Østergaard Jacobsen
Keynote:
Per Østergaard Jacobsen
direktør og ekstern lektor
Efficiens.nu og CBS

Per har arbejdet med og skrevet 12 bøger om Big data, CRM, digitalisering, kundedata, kunderelationer og loyalitetskoncepter. Han anses for at være en af de førende danske eksperter inden for feltet. Per deltager også i forskningsprojekter og har holdt mere en 25 internationale konferenceoplæg om strategisk brug af Big Data. Han var projektleder, idemand og medstifter af forskningsprojektet ”Fra Rio til Roskilde”, et af verdens største Smarter City Big Data live labs.
Per er netop aktuel med bogen - ”CRM 5.0 – De ustyrlige kunder i en digital tidsalder” - Er en håndbog i kundeorientering med fokus på Mindset, Strategi, Ledelse & Performance i fremtidens (bæredygtige) forretningsmodeller. Udgangspunkt er i kunderejsen og de tocuhpoints der i interaktionen mellem kunde og virksomhed.


09:40
Hvordan får du etableret en dataplatform, som gør dig klar til høste gevinsterne ved automatisering, real-time analytics, machine learning m.m.
Nye brugsscenarier for data skaber et behov for nye evner/kapabiliteter ift. en organisations dataplatform, ofte med nye elementer fra cloud baserede værktøjer.

Mulighederne indenfor real-time analytics (IoT), machine learning og automatisering er mange. Dog bliver den potentielle gevinst ofte undermineret af en dataplatform med mangelfuld datakvalitet, API’er, master data, utidssvarende værktøjer m.m.

Til eksempel har Innofactor, ved hjælp af sensordata, hjulpet et større dansk bryggeri med at optimere produktionsapparatet, sikret en optimal drift i et helt nye kraftværk, også ved hjælp af sensordata, og sikret valide master-data til operationelle processer i en dansk Hi-Fi virksomhed. Alle sammen use-cases, som ikke ville hænge sammen såfremt der ikke var en dataplatform, som understøttede dem med valide sammenhængende data i den rette kontekst.

Hvilke potentielle brugsscenarioer har din virksomhed, og hvordan kommer du i gang?
Benny Lohse
Oplægsholder:
Benny Lohse
Business Unit Director, Data & Analytics
Innofactor A/S

Benny Lohse har arbejdet med rådgivning, ledelse og salg indenfor BI, DW og MDM siden 2001. Han er i dag nordisk ansvarlig for hvad Innofactor kalder Data Driven Business, som inkluderer DW, BI Master Data Management, Advanced Analytics, IoT etc.


10:05
“We live in the Data Era” – det er sikkert noget, du har hørt før - og ja vi bruger og producerer data som aldrig før
Men ”data-verdenen” står aldrig stille. Vi kigger fremad i en femårs-periode, hvor data-tilgangen vil eksplodere, hvor nuværende løsninger og ”The Information Highway” ikke vil være i stand til at tage imod, håndtere eller skabe værdi.

Dell Technologies kommer med inspiration til en løsning på dette problem, ligesom vi ser på de muligheder, som Dell Innovation giver virksomhederne for at styrke deres konkurrenceevne.

Dell Innovation hjælper i dag med løsninger, der på simpel vis håndterer:
  • Alle data-kilder.
  • Applikationer.
  • Steder, hvor data skabes.
  • Integration.
  • Massive datamængder – lagring og håndtering.
  • Analyse og actions.
Alt sammen i real-tid – med det formål at skabe værdi.
Poul Kjeldgaard
Oplægsholder:
Poul Kjeldgaard
Field CTO
Dell Technologies Danmark

Poul har tidligere arbejdet i HP, IBM, Microsoft og Hitachi med operations, salg, ledelse, forretningsudvikling, projektansvarlig og nu som CTO hos Dell.


10:30
Pause

10:45
Velkommen tilbage fra pausen

10:50
Hvorfor skal min virksomhed være datadreven?
Hvad er en datadreven forretning? Det spørgsmål er der nok mange, der stiller sig i danske virksomheder. Der er et væld af tekniske discipliner i forbindelse med at være datadrevet; selve dét, at stille data til rådighed for forretningen i nær realtid, dét at kunne skalere og behandle al den data, der genereres, er noget, der kræver tekniske løsninger. Men for at få værdi ud af dette, og ikke bare ende med at have bygget en integrationsløsning eller sikret, at man kan spore data og håndtere rapportering i forbindelse med f.eks. GDPR, så skal vi ind at se på de forretningsmæssige udfordringer i at skabe en organisation, som er datadrevet.

En datadrevet organisation kræver:
  • fokus fra ledelsen
  • investering i ressourcer, viden og innovation
  • evnen til at kunne stille spørgsmålstegn ved, hvorfor man gør tingene på den måde, man altid har gjort dem.
At skabe en datadrevet organisation kræver, at man ser med nye øjne på tingene og stiller spørgsmål ved den måde, man er organiseret på.

Det er altså en forandring, der skal til. Til gengæld er fordelene ofte meget konkrete i form af øget produktivitet, forhøjet kvalitet og bedre kundeforståelse, samt en hurtigere tid til marked for nye produkter og forandringer i produkter.

Vejen til at blive en datadrevet organisation vil være individuel for den enkelte virksomhed, og jeg vil prøve at illustrere dette gennem forskellige projekter, som jeg har oplevet hos de kunder, jeg arbejder med for Oracle, og som er begyndt deres rejse frem ad denne sti.
Peter Scharstein
Oplægsholder:
Peter Scharstein
Master Principal Cloud Architect
Oracle

Peter har samlet set 36 års erfaring fra IT-branchen og har arbejdet med udvikling, support, og salg af teknologi i det meste af tiden. Desuden har Peter 10 års erfaring som forretningskonsulent og været leder af Oracles nordeuropæiske arm for forretningskonsulenter og forretningsudvikling. Peter har erfaring med større virksomhedstransformationer inden for IT-området med mange store internationale virksomheder fra et vidt spænd af industrier. De sidste år har været fokuseret 100% på at udvikle Oracles cloud-forretning i Danmark og Norden, hvor Peter har arbejdet med nogen af Oracles største nordiske kunder og en transformation fra traditionelle operationelle IT-modeller til moderne datadrevne modeller.


11:15
Data bidrager til at bygge fremtiden
OBH Rådgivende Ingeniører rådgiver om alle typer af boliger, og inspicerer i den forbindelse hvert år mere end 15.000 danske boliger.

I 2018 etablerede virksomheden sit første dataprojekt med det formål, at skabe bedre beslutningsgrundlag influeret af indsigter fra sine mange data fra bygningsinspektioner. Pilotprojektet levede op til forventningerne, og OBH har siden revideret virksomhedens samlede forretningsmodel, hvor data i dag spiller en central rolle i forhold til til at styrke værditilbudet til kunderne.

Hør Lars fortælle om det spændende data-projekt, som han i sin daværende rolle var med til at udvikle og som skabte nye forretninger til OBH Gruppen.
Lars Danielsen
Keynote:
Lars Danielsen
adm. direktør
OBH Rådgivende Ingeniører

Lars Danielsen er adm. direktør i OBH Rådgivende Ingeniører, der siden 1964 har været med til at skabe bedre rammer for menneskers liv, læring og arbejde. OBH en familie og medarbejderejet rådgivningsvirksomhed med ca. 230 medarbejdere, der primært rådgiver omkring boliger, institutioner og kontorbyggerier, og med en klar vision om at give menneskene i og omkring bygningerne en stærkere stemme. Lars Danielsen tilhører 3. Generation i virksomheden og har en baggrund som kandidat i filosofi og økonomi fra Handelshøjskolen i København.


11:50
At levere integrerede oplevelser i en data-dreven verden
Integrated Experiences løser kombinerede menneskelige arbejdsgange og applikationsintegrations-udfordringer på tværs af systemer. Men, det at levere integrerede oplevelser er meget svært fordi:

  • Den hastige vækst i data bliver hurtigere og hurtigere, som virksomheder gør fremskridt på deres digitale rejse
  • Antallet og variationerne af datakilder er overvældende
  • Automation og organisering af forskellige forretningsproces-forløb er udfordrende
  • Integration og sammenhæng mellem forskellige applikationer er kompleks og kan involvere cloudbaserede og lokale applikationer.
I dette indlæg kan du høre Linda Lindborg diskutere hvordan Boomis Integration Platform Atomsphere kan hjælpe dig med at låse op for dine data, og dermed levere integrerede oplevelser til dine kunder, hurtigt og agilt.
Linda Lindborg
Oplægsholder:
Linda Lindborg
Account Executive Denmark
Boomi

Linda Lindborg, Account Executive, Boomi. Linda Lindborg er kommercielt ansvarlig i Boomi for det danske og norske marked. Med bred erfaring indenfor forretningsudvikling er Lindas fokus på ekspansion af Boomi primært via engagement i nye kundeprojekter, udvikling af eksisterende kunder samt opbygning af relationer til Boomis partnere.


12:15
Opsummering og tak for i dag
Jakob Schjoldager
Moderator:
Jakob Schjoldager
redaktør
Computerworld

Jakob Schjoldager er erhvervs- og ledelsesredaktør på Computerworld, og skriver til dagligt om virksomheders it-strategier og danske CIO’ers arbejde. Jakob har tidligere også været sikkerhedsredaktør på Computerworld.

Partnere
Det får du ud af det
  • Overblik over hvilke teknologier der giver bedst mening at anvende.
  • Hvor du kan opnå størst udbytte af dine indsatser.
  • Lær hvordan du udnytter eksisterende data som en konkurrence fordel
  • Hør Lars fortælle om det spændende data-projekt, han var med til at udvikle og som skabte nye forretninger til OBH Gruppen.
Praktiske Oplysninger
Dato:
Tid:
09:00 til 12:15
Sted:
Online
Pris:
Gratis deltagelse
Change language