Trusselsbilledet ændrer sig hele tiden i takt med, at hackerne finder nye veje og metoder.
En gennemgående ting er imidlertid, at nogle af de for hackerne mest lukrative angreb rettes mod medarbejderne, for der er altid stor sandsynlighed for, at der blandt de ansatte findes ‘det svage led,’ der kan være hackernes indgangsvej til systemerne.
Det er således ofte gennem medarbejderne, at hackerne får succes med nemme og lukrative angrebsformer som phishing, plantning af ransomware, emailfraud og lignende.
Sikkerheds-awareness er dermed en af de allervigtigste ting at få styr på for alle it-sikkerhedsansvarlige.
For uanset hvor godt vi sikrer vores perimetre med avancerede digitale forsvarsværker, er og bliver medarbejderne et svagt led og et oplagt mål for hackerne.
Vi kan installere nok så mange avancerede firewalls, IDS’er, detection-systemer og antivirus-systemer, men vi er lige vidt, hvis medarbejderne bliver ved med at klikke på mystiske links i e-mails fra ukendte afsendere eller på anden måde bliver ved med tillidsfuldt at hoppe på de kroge, som hackerne udsender.
Mange medarbejdere forstår ikke alvoren, de forstår ikke hackerne, og de forstår ikke vigtigheden af nye arbejdsgange, der indføres af it-sikkerhedsmæssige årsager.
Det betyder også, at effektive awareness-kampagner har målbar og meget stor effekt på it-sikkerheden.
Awareness-kampagner handler om med både kommunikative og teknologiske greb at give medarbejdere en øget forståelse for it-sikkerhed - og dernæst få dem til permanent at ændre deres adfærd.
På dette event får du konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi. Og på den måde skabe en velfungerende it-sikkerhedskultur i hele organisationen.
Jakob Schjoldager er erhvervs- og ledelsesredaktør på Computerworld, og skriver til dagligt om virksomheders it-strategier og danske CIO’ers arbejde. Jakob har tidligere også været sikkerhedsredaktør på Computerworld.
Fokus er på at styrke virksomheders informationssikkerhedskultur ved at øge medarbejderens opmærksomhed og indføre bedre vaner til beskyttelse af virksomhedens data.
Philippe Motet Jessen er tidligere intern kommunikationschef i DONG Energy og har løst awareness-opgaver for en række danske virksomheder.
Morten Holm har været Country Manager hos F-Secure Danmark siden August 2020, og har arbejdet med IT-Sikkerhed i 8 år.
Heraf 3 år i IT-Branchens IT-sikkerhedsudvalg, med fokus på awareness ud mod alle danske virksomheder via politisk arbejde og samarbejde med blandt andre Dansk Erhverv og SMVdanmark.
Teknologiprofessionel med mere end 25 års arbejde i offentlige og private multinationale miljøer som IT Sikkerhedsekspert. Specialiseret i ledelse af internationale virksomheder, med fokus på IT Sikkerhed og løsninger som er banebrydende samt forud for deres tid.
Sebastian har arbejdet med cyber security i 7 år, og har de seneste 5 år haft stort fokus på at hjælpe en lang række danske og internationale kunder med at arbejde effektivt med awareness.
Jakob Schjoldager er erhvervs- og ledelsesredaktør på Computerworld, og skriver til dagligt om virksomheders it-strategier og danske CIO’ers arbejde. Jakob har tidligere også været sikkerhedsredaktør på Computerworld.