Op med innovationen og kvaliteten. Og ned med time-to-market og omkostningerne; det er nogle af de mål, som du som leder i dag forventes at have løsninger parat til.
Det er ikke en overraskelse, for succeskriteriet for ledere er, at være tæt på forretningen. Du skal vide hvor værdierne bliver skabt i virksomheden og styrke de processer med din unikke viden om forretningens - og ikke mindst teknologiens muligheder.
Men teknologien gavner ikke kun dig og din virksomhed. Den gavner også konkurrenterne - også dem som du ikke kender i dag, som måske er helt uden for din branche.
I dag mærker blandt andet taxa-branchen, kabel-tv-branchen og hotelbranchen konsekvenserne af den nye deleøkonomi, som blandt andet Uber og Airbnb er bannerfører for.
Men alle brancher er udfordret - også detailhandlen. Det er derfor at 68 procent af deltagerne i Computerworlds disruption-undersøgelse regner med, at deres virksomhed i fremtiden vil få konkurrence fra virksomheder uden for branchen. Konkurrenter som mestrer teknologi, big data og effektive processer.
Samtidig er kravene til sikkerhed og omkostningsbevidsthed ikke slækket, men derimod udfordret af behovet for at kunne binde forretningssystemer og data sammen til sømløse interne eller eksterne processer og services inden for logistik, distribution og markedsføring.
At kombinere bedre med billigere er svært, men ikke umuligt - og giver anledning til en række spørgsmål, som det bliver stadig mere nødvendigt at kunne give et troværdigt svar på:
Chefredaktør for Computerworld siden 2013. Har i over 20 år beskæftiget sig med samspillet mellem teknologi, forretning og samfund som taler, moderator, journalist og podcastvært. Medlem af juryen for Årets CIO og er initiativtager og jurymedlem til den nystiftede pris som Årets CISO.
Thomas Grane er direktør for teknologi og transformation i Matas, som har 261 butikker og 3.000 medarbejdere i hele Danmark. Thomas har været en del af Matas i 29 år, hvor han har været en vigtig del af udviklingen af det digitale omnichannel landskab, herunder matas.dk og Club Matas, det største kundeloyalitets program i Danmark med mere end 1,7 millioner medlemmer. Thomas har gennem sin viden været en del af udviklingen af digitale platforme understøttet af bl.a. AI for at levere den bedst mulige kundeoplevelse til Matas’ kunder. Thomas er meget passioneret indenfor digital transformation, og gennem årene har Thomas samlet værdifuld indsigt i, hvordan man udvikler en virksomhed gennem digitalisering, kultur og big data.