Arbejdet med RPA har siden sin start i 2015 ændret sig drastisk. Oprindeligt var markedet præget af specialiserede RPA-værktøjer, salg af end-to-end RPA-projekter og etablering af centrale RPA Center of Execellence (CoE). Brugerne slap for at gøre arbejdet selv, og fik i stedet robotter udviklet af konsulenter eller professionelle IT-udviklere, der løste deres ’kedelige’ og rutineprægede manuelle arbejdsopgaver. Det betød dyre konsulentregninger og høje licensomkostninger.
Spoler vi tiden frem sker der nye tendenser:
- 2020: Microsoft melder sig på banen og tilbyder RPA i form af Power Automate og Power Automate Desktop
- 2021: Power Automate Desktop er tilgængeligt gratis for alle brugere fra og med Windows 11 – og ellers via download på www.microsoft.com.
Billedet i dag er derfor markant ændret. Efterspørgslen kommer i højere grad fra forretningsbrugere (aka Citizen Developers), der ønsker selv at lære RPA som et personligt produktivitetsværktøj på linje med Excel ved hjælp af fx Power Automate Desktop. På den måde bliver forretningsbrugerne I stand til at automatisere egne daglige arbejdsopgaver med low/no-code. Vel at mærke kan forretningen komme i gang uden at bruge en formue på dyre licenser, eksterne konsulenter eller vente på de centrale RPA enheder.
I dette oplæg vil Stine forklare trin-for-trin, hvordan I helt konkret kan komme i gang med at bruge RPA som personligt produktivitetsværktøj på linje med Excel i jeres organisation.